Jedlo, Recepty

Zdravé palacinky s gréckym jogurtom a ovocím

6. apríla 2017
Zdravé palacinky s gréckym jogurtom a ovocím

Ahojte. Vonku sa nám už pomaly začala jar, všetko sa prebúdza, kvitne a taktiež sa nám posunul čas. Prečo začínam práve týmito slovami? Pretože ráno nám skoro svitá a svieti slnko. A nie je nič lepšie ako začať takýto skvelý slnečný deň ešte lepšími raňajkami. A práve preto mám pre vás výborný, chutný a rýchly recept na zdravé palacinky.

Ja sám patrím medzi milovníkov palaciniek a lievancov pripravených na všetky možné spôsoby. Preto sa snažím dopriať si takúto pochúťku aspoň jeden krát týždenne. A pripraviť si ju čo najzdravšie.

Dať si raz za čas takéto skvelé raňajky predsa nezaškodí. A hlavne keď si dokážete pripraviť ich zdravšiu alternatívu. Ako vám už napovedá nadpis tohto článku, pridávam sem zdravší recept na palacinky. Prečo zdravší? Pretože tie menej zdravé ingrediencie som sa snažil nahradiť zdravšími, ale zároveň aj kvalitnými a cenovo dostupnými. A k tomu ako prílohu čerstvé ovocie.

HISTÓRIA PALACINIEK

Na palacinkách si vraj pochutnávali už starí Gréci v 6. storočí. Bolo to ich obľúbené jedlo, hlavne na raňajky a dokonca o nich písali aj básne a ódy. Dostupné sú aj rôzne vedecké teórie, ktoré tvrdia, že palacinky boli známe už dávno predtým v dobe kamennej.

Palacinky postupne prerazili do sveta vďaka svojej ľahkej príprave, výbornej chuti a obľúbenosti. Taktiež vďaka tomu, že ich príprava nie je zložitá. Dajú sa totiž pripraviť z bežne dostupných surovín a na množstvo spôsobov. Stačí len zapojiť fantáziu.

Aj vďaka tomu si v každej krajine dokážu ľudia prispôsobiť recept podľa seba a taktiež aj prílohy. Americké palacinky sú úplne iné ako francúzske a tie sú zase iné ako naše slovenské. Môžu byť klasické, zdravé, nezdravé alebo aj proteinové. Je to iba na vás.

PALACINKY PODĽA MÔJHO GUSTA

Palacinky som zbožňoval už od malička. Klasické palacinky z džemom, šľahačkou a posypané grankom asi pozná každý z detstva. Niekedy sa plnili aj nutellou alebo sa poliali roztopenou čokoládou. Zapíjali sme ich mliečnym kakaom alebo sladkým čajom.

Naše klasické slovenské palacinky sú však dosť hrubé a plné múky. Navyše sa pripravujú na rastlinnom oleji. Dá sa to však aj inak. Keďže palacinky zbožňujem a neviem sa ich vzdať, musel som si recept trochu ozdraviť a prispôsobiť podľa seba.

Začal som si ich pripravovať na francúzsky „Crépes“ spôsob a zároveň zdravšie. Čo to znamená? No proste tak aby boli tenšie, chutnejšie a rýchlejšie upečené. A aby som pri nich nestrácal zbytočne čas dlhou prípravou. Zároveň sú však chutné a sýte.

Zdravé palacinky s gréckym jogurtom a ovocím

ZÁKLADNÉ INGREDIENCIE NA PALACINKOVÉ CESTO (pre 2 osoby)

  • 50 g hladkej múky špeciál 00
  • 50 g múky z jemných ovsených vločiek (môže byť aj zo špaldových alebo pohankových vločiek)
  • 1 vajíčko
  • 1 PL rastlinného alebo tekutého kokosového oleja
  • 300 ml plnotučného alebo polotučného mlieka (môže byť aj rastlinné – mandľové, či kokosové)
  • 1 štipka morskej soli
  • 1-2 PL medu alebo javorového sirupu (môže byť aj stévia)

INGREDIENCIE NA OZDOBU (voliteľné)

  • kvalitné arašidové maslo (prípadne kešu maslo alebo mandľové maslo)
  • všetky druhy čerstvého ovocia: banán, kiwi, pomaranč, mandarínka, mango, čučoriedky, jahody, maliny atď.
  • grécky jogurt alebo biely Bio jogurt (aspoň 3,5%)
  • domáca šľahačka (poctivo vyšľahaná) alebo kupovaná šľahačka v spreji (iba ako posledná záchrana)
  • kakao, granko alebo mletá škorica na posypanie
  • roztopená horká čokoláda alebo čokoládový toping (na poliatie)

Zdravé palacinky s gréckym jogurtom a ovocím

POSTUP

Do veľkej sklenenej misy preosieme cez sitko hladkú múku a múku z ovsených vločiek. Pridáme štipku morskej soli a dobre premiešame. Spravíme si v strede jamku a do nej rozbijeme 1 vajíčko. Pridáme 1 PL rastlinného alebo kokosového oleja (tekutý) a 2 PL mlieka. Začneme miešať lyžicou tak aby sa nám všetko spojilo do jednej masy.

Postupne po častiach si začneme prilievať 300 ml mlieka a stále miešame. Najlepšie je rozdeliť si to na tretiny. Malo by nám vzniknúť tekuté palacinkové cesto, ktoré pripomína svojou hustotou smotanu. Nakoniec môžeme cesto osladiť medom alebo javorovým sirupom (1-2 PL), prípadne stéviou (2 tabletky). Na pečenie palaciniek používajte dobrú panvicu.

Ja osobne som si kúpil originál panvicu na palacinky s priemerom 20 cm. Na prípravu Crépes palaciniek je výborná. Panvicu si treba dobre nahriať na sporáku (stupeň 5 alebo 6) a namazať olejom pred každou palacinkou. Inak vám prihoria. Ja používam dobrú fintu. Zoberiem si servítku a poskladám si ju na malý obdĺžnik. Ten namáčam do oleja a potieram s ňou panvicu.

Zdravé palacinky s gréckym jogurtom a ovocím

Po potretí panvice treba na panvicu ihneď naliať rovnomerne cesto. Ja nalievam cesto na panvicu malou kovovou naberačkou. Neviem koľko sa do nej zmestí cesta, ale veľkosťou pripomína klasickú malú naberačku na ryžu. Obsah naberačky vystačí na 1 Crépes palacinku. Takýchto naberačiek vám vyjde z cesta asi 6. To znamená 6 palaciniek pre 2 osoby.

Crépes palacinky pečte cca iba 30-45 sekúnd z každej strany. Pozor, môžu sa ľahko pripáliť. Po upečení dajte palacinku na tanier a potrite ju arašidovým maslom. Môžete pridať aj džem pokiaľ je vám to málo sladké. Arašidové maslo kúpite nesladené aj sladené.

ZÁVER

Crépes palacinky podávajte zrolované (viď foto) alebo ich poskladajte na polovicu a zase na polovicu (na štvrtinky). Ozdobte ich gréckym jogurtom alebo šľahačkou a k tomu nakrájate čerstvé ovocie. Dodatočne ich môžete poliať javorovým sirupom alebo horkou čokoládou podľa vašej chuti.

Pokiaľ nemáte ráno chuť na palacinky vyskúšajte môj recept na Zapečený chlieb alebo Zelené smoothie. Určite si pochutíte. 😉

Dobrú chuť

Jakub

Ďalšie podobné články

Žiadne komentáre

Komentár