Jedlo, Recepty

Zelený smoothie: rýchlo a jednoducho

20. októbra 2016

Zdravé stravovanie je v našich končinách v poslednom čase veľmi populárne. Rôzne drastické a hlavne dlhodobo neúčinné diéty z minulosti sú na ústupe a čoraz viac sa začína uplatňovať komplexné zdravé stravovanie. Skoro všade už dnes narazíš na rôzne zdravé recepty, rady a tipy ako sa postupne dostať do formy, či schudnúť. Hlavnými zložkami každej zdravej a vyváženej stravy sú ovocie, zelenina a pitný režim (voda). Stačí sa pozrieť na jedálničky rôznych kulturistov, športovcov, či fitness modeliek. U viacerých z nich pritom môžeš naraziť na pojem Smoothie, ktorý ti je možno dobre známy. A možno ani nie.

Čo je vlastne Smoothie? Je to nápoj, ktorý je pripravený z vody, ovocia alebo zeleniny alebo z ich kombinácie. Môže byť iba z 2, ale taktiež aj z 10 ingrediencií. Niekedy je však menej viac.

Môže mať rôznu konzistenciu vzhľadom na ingrediencie, ktoré doňho pridáme a patrí hlavne do zdravého stravovania. Spája totiž dokopy 3 vyššie spomínané hlavné zložky a pre človeka má rôzne benefity. Pre niekoho je to známy pojem, ale pre niekoho to môže byť tzv. „španielska dedina“. Niektorí ľudia dokážu z hlavy povedať hneď niekoľko receptov na tento skvelý nápoj. Ale niektorí si mýlia pojmy a nevedia až tak dobre o čo ide. V tomto článku sa dozvieš aké Smoothie si pripravujem ja (nápoveda je v názve článku), čo si doňho dávam a ako často si ho doprajem. Takže poďme na to.

zeleny smoothie rychlo a jednoducho

Nebudem tu rozpisovať históriu prípravy Smoothie, ani jeho kombinácie pretože ich je naozaj veľmi veľa. Dokonca sú na predaj rôzne knihy, v ktorých sú desiatky, či stovky receptov. Smoothie môže byť ovocné, zeleninové, bylinkové, jogurtové, mliečne alebo dokonca kombinované (ovocie, zelenina, bylinky). Ja osobne som už vyskúšal rôzne kombinácie, ale najviac mi chutí práve to, o ktorom chcem napísať v tomto článku. Ide o môj tzv. klasický „Zelený Smoothie“, ktorý som si upravil podľa seba.

Za normálnych okolností si ho robievam minimálne 3 krát do týždňa na raňajky – priamo v práci. Dôvod? Úplne jednoduchý. Robím ho pre seba a pre svojich kolegov v práci a sú to pre mňa chutné, zdravé a ľahko stráviteľné raňajky.

Presne to ráno potrebujem a vyhovuje mi to. Ale niekedy si ho robím aj doma na olovrant. Navyše Smoothie priaznivo pôsobí aj na tráviaci trakt, peristaltiku čriev (pohyb čriev) a je to dobrá prevencia pred zápchou alebo problémami so stolicou. Okrem toho ťa podľa použitých ingrediencií dokáže aj zdravo zasýtiť alebo výborne osviežiť v letných dňoch (stačí ak pridáš ľad alebo studenú vodu). Poďme sa teda pozrieť na to, čo si doňho dávam ja. Ingrediencie uvádzam pre 4 osoby a podľa typu môjho mixéra. Smoothie servírujem do 350ml pohárov a skoro do plna.

zeleny smoothie rychlo a jednoducho

Základné ingrediencie (pre 4 osoby)

Základný Zelený Smoothie

  • 700ml čistej vody
  • 4 stredne veľké dozreté banány (s hnedými škvrnami na šupke)
  • 2 veľké dozreté pomaranče alebo 1 Grepfruit
  • 1 veľký dozretý citrón
  • 4 hrste mladého (baby) špenátu
  • 3 PL (45ml) olivového oleja
  • 1 ČL čistej kurkumy (predtým ako použiješ kurkumu si prečítaj o jej účinkoch – niekto ju nemusí dobré znášať)

Doplnkové ingrediencie (voliteľné)

  • čučoriedky (väčšinou pridávam jedno balenie 125g)
  • mango (väčšinou pridávam jedno veľké dozreté a ošúpané mango + aj na ozdobu)
  • kiwi
  • kokosový olej (môžeš vymeniť za olivový olej)
  • ľanové semená (môžeš pridať 1 hrsť pre 4 osoby)
  • ovsené vločky (môžeš pridať 1 hrsť na zahustenie)
  • kešu alebo vlašské orechy (môžeš pridať 1-2 hrste pre 4 osoby)
  • med (ja si nepridávam, podľa mňa je to dosť sladké)
  • mlieko alebo jogurt (ja osobne si nepridávam, ale niekomu to môže chutiť)
  • proteín (pokiaľ športuješ a užívaš proteín, kľudne si ho tam pridaj – ale pozor na rôzne proteínové príchute, aby sa to nebilo)

 

zeleny smoothie rychlo a jednoducho

Postup

Na začiatok chcem uviesť, že ja používam mixér zn. Russell Hobbs a som s ním veľmi spokojný. Je výkonný, dobre sa čistí a udržiava a má sklenenú nádobu, čo je pre mňa veľmi dôležité. Snažím sa totiž vyhýbať plastovým výrobkom pri styku s potravinami. Hádaj prečo? Nie, nerobím tejto značke reklamu. Doma totiž používam mixér zn. SilverCrest, ktorý som si kúpil v jednom nemenovanom supermarkete a má taktiež sklenenú nádobu a je celkom fajn.

Ako si teda pripravujem tento chutný Smoothie? Úplne jednoducho. Do nádoby mixéra si nalejem požadované množstvo vody (700ml). Banány si ošúpem a pokrájam na menšie časti a nahádžem ich do nádoby. Pomaranče a citrón si rozkrojím na polovicu a ručne ich odšťavím na odšťavovači. Šťavu nalejem do nádoby (pozor na zrnká). Pridám 3 PL olivového oleja a 1 ČL kurkumy. Nakoniec pridám mladý baby špenát (4 hrste), tak ako môžeš vidieť na obrázku. Uzavriem nádobu a všetko rozmixujem. Prichystám si 4 poháre s objemom 330ml a servírujem. Ak niečo v nádobe zostane, nenápadne to vypijem… 😉

Tak toto je môj „Zelený Smoothie“.  Dúfam, že ho vyskúšaš a bude ti chutiť. Ak chceš môžeš pridať aj nejaké doplnkové ingrediencie alebo ich vymeniť za tie, ktoré ti tam nesedia alebo si vyskladaj svoj vlastný smoothie nápoj. Prípadne si rozpočítaj množstvo ingrediencií iba pre 1 alebo 2 osoby. Je to iba na tebe. Ak máš radšej na raňajky niečo hutnejšie a sýte, vyskúšaj si pripraviť napríklad aj moju skvelú raňajkovú kašu.

Bonusový recept

Určite ti neušlo, že posledná fotka na pravo sa farebne odlišuje od ostatných. Je to môj tzv. „Červený Smoothie“, ktorý som si vymyslel a robil v lete a veľmi mi chutil. Do nádoby si nakrájaš a vykôstkuješ 1/4 červeného melónu, pridáš 1 balenie malín a 1 balenie jahôd. Pridáš asi 500ml vody, trochu ľadu a všetko spolu rozmixuješ. A máš skvelý osviežujúci letný smoothie.

A to je všetko. Určite si vyskúšaj spraviť smoothie doma, nie je to nič ťažké a naučíš sa pripraviť niečo nové, zdravé a chutné. 😉 Pokiaľ sa ti tento článok páčil, zdieľaj ho so svojimi priateľmi.

Jakub

Ďalšie podobné články

Žiadne komentáre

Komentár